Biep biep biep! Te snel aan het rijden... (vanaf juli)

22.05.2024

Hoor je dat gepiep al in je hoofd? Maak je klaar, want vanaf juli zal elke nieuwe auto in Europa je waarschuwen als je te snel rijdt. Dit is een stap van de Europese Unie om het aantal verkeersdoden door overdreven snelheid te verminderen. Hoewel het een nobele zaak is, zijn er ook zorgen over mogelijke afleiding achter het stuur.

Veiligheid boven alles: piepende gordels en nu ook snelheidswaarschuwingen

Vandaag de dag kennen we allemaal het irritante geluid van een autogordel die niet vastzit. Vanaf juli gaat dit gepiep nog veel vaker voorkomen, maar dan voor een andere reden. Europa verplicht namelijk ‘intelligente snelheidsassistentie’ (ISA) in alle nieuwe auto's die vanaf 7 juli geproduceerd worden.

Dit rijhulpsysteem, dat al sinds 2022 verplicht is in volledig nieuwe automodellen, gebruikt wegenkaarten en een camera achter de voorruit om de toegestane snelheid te bepalen. Rij je sneller dan toegestaan, dan krijg je eerst een visuele waarschuwing. Binnenkort komt daar ook een trapsgewijze, akoestische waarschuwing bij, zoals Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit uitlegt in ‘Het Nieuwsblad’.

Big Brother kijkt mee: snelheidsbegrenzing en geluidssignalen

Stel je voor: je rijdt op een snelweg met een snelheidslimiet van 120 km/u. Zodra je 124 km/u rijdt, begint je auto te pingelen. Dit gebeurt bij een overschrijding van ongeveer 3%, een grens die vastgelegd is in de Europese regelgeving over het ISA-systeem. Het gepiep stopt pas als je weer langzamer gaat rijden. Sommige autoconstructeurs overwegen zelfs een systeem waarbij het gaspedaal tegendruk geeft bij overdreven snelheid, maar dit zou aanzienlijk duurder zijn.

Niet iedereen is enthousiast: kritiek op het systeem

Het systeem stuit op kritiek. Autoblog.nl noemt het bijvoorbeeld “super irritant” en waarschuwt dat bestuurders er gek van kunnen worden. Een belangrijk punt van kritiek is dat het waarschuwingssysteem niet permanent kan worden uitgeschakeld. “Het systeem kan en mag door de bestuurder gedeactiveerd worden,” zegt De Spiegelaere, “maar telkens je de auto start, wordt ISA automatisch opnieuw geactiveerd.”

Problemen en uitdagingen: nauwkeurigheid en zichtbaarheid

Febiac, de federatie van de Belgische auto-industrie, uit ook zorgen. Volgens hen eist Europa dat het ISA-systeem in 90% van de gevallen de maximumsnelheid correct weergeeft. Dat betekent dat het systeem in één op de tien gevallen de snelheid niet correct zal weergeven. Dit kan voor frustratie zorgen, vooral bij slechte zichtbaarheid van verkeersborden, hevige regen, mist, sneeuw, wegenwerken of dynamische borden boven de weg.

Nieuwe verplichtingen: de zwarte doos en afleidingswaarschuwingen

Naast ISA worden in juli nog twee veiligheidssystemen verplicht in Europa, beide voorzien van waarschuwingssignalen. Alle nieuwe personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen moeten een Event Data Recorder, oftewel een ‘zwarte doos’, hebben. Deze registreert gegevens zoals snelheid, versnelling, remgedrag en de werking van veiligheidssystemen zoals airbags. Bij een ongeval kunnen de autoriteiten deze gegevens opvragen voor onderzoek en analyse.

Voor volledig nieuwe automodellen die vanaf juli op de markt komen, wordt ook een Advanced Driver Distraction Warning-systeem verplicht. Dit systeem houdt in de gaten of de bestuurder niet te lang wegkijkt van de weg, waarna opnieuw een ‘ping’ weerklinkt.

Ik zou zeggen bespaar je nog even de koppijn en koop nú nog een auto bij Powercars!

De Europese Unie verwacht dat de intelligente snelheidsassistentie kan zorgen voor 20% minder verkeersdoden en 30% minder gewonden in het verkeer. Het doel is om dit aantal drastisch te verlagen, maar voor welke kost.

Wat denk jij? Klaar om in een auto te rijden die biept vanaf je 124 rijdt op de autosnelweg?